Daniel Borgelind  |  Specialfälgar - Sveriges snyggaste fälgar!

Du har kommit till vår gamla hemsida!

» » Gå till den nya mobilanpassade sidan! « «

OBS! All funktionalitet finns inte på den nya sidan ännu, men vi lägger till mer hela tiden!

Daniel Borgelind

Intervju – Daniel Borgelind 2014-10-27

Speedsurfer Lifestyle

Läs hela intervjun här:

Grattis till dina framgångar i Speedsurfing-SM nyligen! Överst på pallen igen. Kan du berätta lite om hur säsongen varit?
Ja, samt Svenska Cupen också för det ingår, SM är en del i hela serien. Serien är fyra deltävlingar och man samlar poäng på varje tävling, så det blir en slutgiltig mästare i serien, och en av tävlingarna är officiellt SM. Och då vann jag alltihop i år, både cupen [serien] och SM. Man kan alltså välja att köra bara den deltävlingen som är SM och skippa resten, men då gäller det ju att leverera just den dagen, det har ju hänt förr att man inte nått ända fram, har X antal silverplatser innan. Det var första gången jag vann SM, har varit bland top 3 i sju år, och vunnit cupen flera gånger, men just i SM har jag alltid haft något materialfel eller annat som gjort att jag inte nått hela vägen.

Var var denna tävling?

Den var i Torkelstorp, precis där vi spelade in filmen, SM går alltid där. De andra tre tävlingarna är i Klagshamn Skåne, på Hagapark på Öland, och i Haboljung [Stockholm]. I år gjorde vi dock på ett annat sätt; vi hade fasta helger när vi skulle köra men vi beslutade om platsen när vi visste var det skulle blåsa. Det har hänt tidigare när vi hade fasta platser att vi suttit på Öland och väntat utan att kunna segla när vinden varit på västkusten. Därför blev det två gånger på Öland i år eftersom vinden var bäst där i våras. Ett väldigt bra format tycker jag, då blir tävlingarna av.

Hur många är det som kör den här cupen?
Det varierar lite från år till år, men vi har som mest varit ett femtiotal. I år tror jag vi var ca trettio, som är med på samtliga fyra tävlingar. Vi använder ju GPS för att mäta hastigheten när vi seglar, och datan lagras på ett minneskort som vi sedan tar ut och matar in alla resultat på en hemsida som heter gps-speedsurfing.com, där ca 6000 personer runt om i hela världen kontinuerligt postar sina resultat. I Sverige är vi runt 150 personer som postar kontinuerligt  där.

Finns det några internationella speedsurfingtävlingar?

Ja det gör det, jag har varit i Grekland och kört Karpathos Speed. Den körs varje år och jag har varit med de senaste sex åren och vunnit de senaste två. Tävlingen är i två veckor, och det är folk från Ryssland, Schweitz, England, Tyskland osv, så det är ganska bra uppslutning med ca 25 deltagare. Sen finns Weymouth Speed Week, som är världens största speedtävling, den har funnits i 42 år nu. Där finns alla möjliga farkoster som drivs av vind, alla möjliga båtar som folk har hittat på och vill testa hur fort det går. Det är en hel vecka, och snabbaste medelfarten på 500 meter under hela den veckan vinner. Det är ca 125 deltagare. I år var jag inte där men 2012 var jag med, då var det 40-årsjubileum och det var sista deltävlingen i Europacupen. Jag vann både deltävlingen och Europacupen.

Så sammanfattningsvis kan man säga att du haft en bra säsong?
Ja jag har haft det lite lugnare i år än tidigare säsonger, men faktist vunnit alla tävlingar jag ställt upp i. Även avslutningen som var i helgen ”King of the Fjord”, en lokal klubbtävling som vi kör varje år om det blåser. Så det gick bra. :-)
Speedsurfing är ju en ganska nischad sport. Berätta lite om hur den uppstod, hur många utövare den har internationellt, och vad som är speciellt med just den formen av windsurfing.
Fart har väl alltid attraherat alla, oavsett vad man håller på med, om du kör skateboard, om du springer eller vad du gör så vill alla mäta fart. Det finns ju den här sporten där man kör med segel på en bräda i vatten och då vill man ju mäta hur fort det kan gå. Så att det har ju funnits egentligen sedan 80-talet, speedtävlingar till och från, det har gått lite i perioder det också, men det har ändå alltid varit någon tävling per år där folk liksom har kunnat mäta sina farter. I början var det lites vårt kanske att mäta exakt, då filmade de och mätte tiden, sedan räknade man ut hur fort det gick. Nu är det ju lite lättare med GPS’er, och sen kör de videotiming på världscuptävlingar och Europacupen.

De kör inte med laser som Polisen?
Nej, det hade vi i början, 2004 då körde vi med det. Men det var väldigt svårt, stod solen och det glittrade i vattnet så tappade den lite, så det blev inte riktigt så exakt som man kunde tro. Då hade vi ett mättorn ute i vattnet, så seglade man mot tornet så stod det en och sköt på det. Så att så började det faktiskt, 2004 här i Sverige. Vi körde två säsonger med det sen kom GPS’en och tog över.

Var det just 2004 som speedsurfing kom till Sverige?
Njae, det har egentligen funnits sedan början på 80-talet. Surfpartner, ett stort brädmärke på 80-talet, utlyste en tävling; den som kunde segla i 30 knop fick 10000 kronor. Då hade de ett eller två tillfällen man hade chansen att göra det. Då var jag inte så gammal, jag började ’82 och då var jag 12 år, så då var jag inte så vass, men man såg upp till det. Man läste Surfsport som tidningen hette, som var i jätteupplaga då. Alla seglade på den tiden! Olle Siwersen tror jag det var som hade rekordet på den tiden, 30 knop eller någonting.

Vad är rekordet nu?
Svenska rekordet, medelfart på 500 meter, är 50 knop tror jag.

Men då ligger toppen högre än det?
Ja då ligger den på 52-53 knop.

Hur snabbt har du seglat?
Jag har seglat i nästan 49 knop. Känslan är otrolig när du kommer upp över 45 knop, så det är klart, den vill man ju åt. 
Hur stort är speedsurfing om man jämför med andra grenar inom surfing, både windsurfing och vågsurfing?
Vågsurfing vet jag inte, jag är inte så insatt i det, men vågsurfing är väldigt stort runt om i världen, även i Sverige faktiskt, vi har väldigt många fina ställen. De sista fem-sex åren så har det kommit görstort, det är många som kör nere i Varberg, Apelviken och även utanför Varbergs fästning är också ett väldigt bra ställe.

Men det är väl nästan bara stormvågor man surfar på i Sverige?
Nej, nuförtiden kör de flesta på stora, långa, lätta brädor, så det krävs inte så stora vågor för att få driv. Sen har även stand-up-paddle kommit så nu är det många som kör det. Så det är nog ganska stort faktiskt, men windsurfingen är ju relativt liten men det är ändå rätt många som håller på med det. Sen är ju världens största windsurfingtävling Defi Wind i Frankrike som går varje år, det är över tusen startande varje år. Man startar samtidigt och kör fyra [land]mil; två mil, gippar och sedan två mil tillbaka. Sju dagar i rad, så det är en riktigt tuff tävling, som Vasaloppet för windsurfing.

Är speedsurfing en sport som går att göra på heltid (utan att bo i ett tält på stranden och leva på nudlar)?
Nej det kan man inte, det är så att de killarna som lever på windsurfing kör slalomcupen, PWA, professionella slalomcupen. Då kör man aningen i en åtta, en traditionell åtta, så startar man i heat med fem i varje och de två första går vidare till nästa, det blir eliminering och till slut så är det ett finalheat på fem gubbar. Den som vinner det vinner tävlingen.

Som matchrace ungefär?
Ja det kan man säga. Det har funnits i alla år, och det är där de här proffsgubbarna är, och de åker hela Jorden runf och jagar pengarna. Jag tror det är tretton eller fjorton tävlingar per säsong. Alltifrån Västindien, Spanien, Nederländerna, Danmark, och de har även varit i Uzbekistan, och nästa säsong ska de till Nya Caledonien. De som åker här är väldigt duktiga, och många av dem åker speedcupen också. Förrut fanns det pengar där också, men när det blev bankrutt både här och där för några år sedan så är det bara organisationen i PWA som kämpat sig tillbaka och fått de resurser som behövs med stora sponsorer, flygbolag och så, för att kunna erbjuda 70-80 tusen euro i prispengar. Då går det att åka runt och leva ganska gott på det, i alla fall för dem som är bland top fem. Sedan har de ju sina egna sponsorkontrakt också. Men de har det lite tuffare nu än vad det var under 80-90-talet.

Hur ser dina planer ut för 2015?
Ja jag tror att de se ut som så att jag kör Svenska Cupen och sedan åker jag på några enskilda tävlingar. Det finns ju några i Holland och några på Kanarieöarna och lite sådär. Det är på grund av att GPS’en slagit så hårt, det blir en del GPS-tävlingar, det är lite enklare att starta en tävling nu, man behöver inte så stor organisation runt omkring. Förut behövde man en timekeeper och dra ut alla kablar och mäta med videotimig för att få det exakt, med en crew på 8-10 man som ska ha betalt, så det blir rätt dyrt att starta up det där. Men nu när alla kör med GPS räcker det att någon är grym på datorer så är det bara att köra in filen så analyseras den, det går på några sekunder sedan får man resultatet. Man behöver alltså ingen stor sponsor för att överhuvudtaget kunna köra igång en tävling.

Precis som i motorsport är ju utrustningen en central del i den sport du utövar. Vilken typ av brädor och segel är det ni seglar med?
Seglen vi använder är race-segel. Det finns race-segel, våg-segel, freeride-segel och freestylesegel, det är de olika kategorier som finns. Det är som att jämföra med skidåkning eller vad som helst, om du har en längdåkningsskida eller en freestyleskida eller en storslalomskida; de är alla skidor men väldigt olika beroende på vad de ska användas till. Vi kör som sagt med race-segel, och det gör de i slalomcupen också, slalom och speed är egentligen samma sak så det går lika bra till båda kategorierna.

Vad är det som är speciellt med de seglen?
Man har en otroligt mycket bredare mastficka och man har chambers; såkallade plastbitar som sitter inne i seglet och gör att det får en fixerad buk som efterliknar en flygplansvinge. Det är lattor som låses med chambers, och dessa är så styva att man aldrig får någon ”backwind”-buk i seglet, det vill säga att buken rör sig bakåt när man seglar riktigt snabbt. Med de segel och master vi använder är detta problem eliminerat.

Hur är det med segelytan?
Det är också väldigt viktigt, det är som med golfaren hur långt han ska slå så byter han klubba. Vi byter segel beroende på hur mycket vind det är så att man hela tiden har optimal segelstorlek till rådande förhållanden, och även fena och bräda. Vi byter bräda, fena och segel samtidigt, det kan hända att någon fena överlappar med någon men oftast byter man allt beroende på mycket eller lite vind. Stort segel till lätt vind och litet när det blåser mycket. Likadant är det stor fena till stort segel och liten fena till litet segel. Sen är det en hel vetenskap med hur stor flex man har i fenan, är det mycket kraftig sjö vill man ha en mjukare fena för att den ska vara mer följsam, och är det riktigt platt ill man ha en styvare fena. Därför kan man ha många i samma längd men med olika flex.

Och brädan?
Där är det bredden egentligen som skiljer, alla är ganska lika i längd. Däremot skiljer bredden och volymen på brädorna. Min minsta är 40 cm bred och min bredaste är 86 cm. Den bredaste är en lättvindsbräda för träning, den planar jag med ett 9,5-kvadratssegel i 6 sekundmeter med en 50 cm-fena, då får man bra häv i grejerna. Sen byter man till mindre grejer vid 8-9 sekundmeter. Sen är det beroende på hur mycket sjö det är för det är det som stör sedan, är det mycket vind så klarar grejerna oftast det, men däremot så kommer sjön med när det blåser så mycket och då får man parera för vågorna, då vill man ha mindre grejer för att få bättre kontroll. Trots att du egentligen skulle kunna haft ett större segel så är det sjön som gör att det inte går. Du vill ha ett mindre moment i riggen för att kunna parera lättare.

Vad är det mer för utrustning man behöver då?
Du behöver ju bräda, segel, mast, bom, mastförlängare, mastfot och sedan en riktigt sjysst våtdräkt. Gärna flera i olika tjocklekar som tål olika temperaturer, beroende på hur kallt det är kanske man har fem-sex olika dräkter med olika tjocklek och olika längd på armar och ben.

Är det en dyr sport, materialmässigt?
Ja det tycker jag nog att det är, i alla fall om man håller på inom race-delen som jag gör så är det ganska dyrt. Men sen de som seglar freeride eller bara för skoj skull eller vågor eller sådär så är det relativt billigt. Mer en vardagsbräda om man ska uttrycka sig så, så är inte det jättedyrt, du kanske får ett helt kit för 15000 eller någonting. Allting är ju relativt, det är inte jättedyrt och sen kan du ha de grejerna i ett bra tag.

Har du någon spons?
Ja jag har hjälp från Surfers Paradise i Varberg, och Neil Pryde, segeltillverkaren, och Roberto Ricci, brädtillverkaren. Så att jag har ju hjälp utav alla dem, så för min del så är inte materialgrejen sådär jättedyr kanske. Men för dem som inte har det så blir det ju rätt dyrt.

Men det är så länge resultaten står sig som du har det?
Ja då är det ju lättare, annars blir det svårt. :-)
Jag antar att tillgång till bil underlättar för att ta sig till de platser där det är bäst att surfa. Du har ju även ett motorintresse, är det farten som lockar där också, eller är det en mer pragmatisk koppling?
Men det är klart att det är, då är vi där igen, fart är ju liksom...

Jag hörde du pratade om en 458’a?
Ja precis, man gillar ju det, sen så gillar man design, och man gillar ordning och reda på grejerna och puts och liksom hela kittet, jag tycker allt det är roligt.

Så du har ett ganska stort bilintresse egentligen?
Ja men det tycker jag, man har ju alltid haft det i alla år liksom. Jag började faktiskt på fordonsteknisk linje i gymnasiet. 
Så vad är det som styr ditt val av bil?
Det är väl olika saker, men i alla fall vad gäller windsurfingen och runt där eftersom jag jobbar som  hantverkare så är det ganska käckt att ha en bil med bra med utrymme, så då har jag en Renault Traffic som är perfekt både till jobbet och att ha surfgrejer i.

Måste du packa om emellan då?
Jo men det gör man ju, men ser man att det ska blåsa och man inte måste köra en massa grejer just den dan så tar man ju med sig grejerna på morgonen annars får man ju åka hem på eftermiddagen och hämta dem. Jag har ju allt hängande i garaget så det är bara att backa in, det tar inte många sekunder att fylla bilen, eller tömma den. Så det är lätt. Sen är det många som kör med släpkärror, det är ocksåp praktiskt för då kan de ha grejerna stående hela tiden, bara att kroka på och köra ner.

Ditt tävlande har säkert medfört en hel del resor, finns det några särskilda minnen du vill dela med dig av?
Jag vet inte, jo men det har ju varit många liksom. Min första windsurfingresa var 1987, då åkte jag och en kompis till Fuerteventura för första gången. Jag sålde min motorcykel för att kunna få pengar till det, vi tog våra surfgrejer på planet och så åkte vi.

Ni tog med era brädor och allting?
Ja det har jag alltid haft, man tar alltid med sig sina egna grejer. Man vill ha sina egna grejer och träna på dem, för det är inte så lätt att hyra i den sporten jag håller på. Oftast är det mer freeride-grejer de har till uthyrning, och det är inget fel i det, men det är inte det man vill träna på liksom. Så man får alltid ta med sig sina grejer, och det var väl då det började, sen har det kanske blivit 45-50 utlandsresor under alla år. Allt ifrån Egypten till alla Kanarieöarna till Västindien till Afrika ett par gånger på olika ställen.

Så surfingen är den största grejen för dig?
Ja men det har det ju varit, det har liksom inte funnits plats till så mycket annat eftersom man har satsat full på det under rätt många år.

Har du familj?
Ja det har jag, så de ska ju få sitt också. :-)

Är de någon mer i familjen som surfar?
Ja de seglar väl egentligen allihop, de har provat så att de kan men de har inte fastnat så som jag har gjort, utan de kan segla fram och tillbaka ock sådär och de tycker det är kul och ofta när vi är på tävling i Grekland så är alla med, och på eftermiddagarna så brukar vi gå med dem och segla i en annan vik som är lite lugnare så får de köra där och är jättenöjda med det, men sen är det inte att de kanske tycker det är kul när det är kallt och jobbigt här hemma, då finns det annat som är roligare. Så de har inte fastnat riktigt så hårt, men de tycker ändå det är kul.

Är du ute året runt, så länge det inte är is?
Ja det är jag, men man brukar vilja ha en 7-8 plusgrader i luften, sen vad det är i vattnet spelar inte så stor roll, det är luften som styr det. Vi har ju ändå såpass bra kläder och sådär så är det runt 8 plusgrader så är det ok, annars så ger det inte så mycket. Men det är klart, skulle det vara riktigt bra förhållanden någonstans och man har åkt dit och det skulle vara kallt så får man offra sig och göra det då, men annars så får man nog vänta till våren, eller resa ut eller någonting.

Tio snabba till Daniel:

1 Aston Martin eller Ferrari?
Då är den röda ett klart val.

2 Kryss eller slör?
Slör, det gillar vi.

3 Point Break eller Step into Liquid?
Får nog ta Point Break då tror jag.

4 Atlanten eller Stilla havet?
Stilla havet.

5 Formel 1 eller Base-jumping?
Formel 1 helt klart, jag har faktiskt F1-licens.

6 Champagne eller öl?
Faktiskt ingendera, jag är nykterist, tar gärna Ramlösa Citron.

7 Oxfilé eller torskrygg?
Får nog ta oxfilen, även om torskrygg är ruggigt bra.

8 Agent Orange eller Beach Boys?
Jag tar Beach Boys, får hedra dem, lite gott gung sådär.

9 Robby Naish eller Björn Dunkerbeck?
Det är ju två legendarer inom windsurfingen som gått helt olika vägar. Men jag känner Björn men inte Robby, så jag får ta Björn då. :-)

10 Top Gear eller Surfer Mag?
Då är det Top Gear all day.